ajutor de inmormantare image

Numit deseori si ajutor in caz de deces, ajutorul de inmormantare face parte din ajutorul social pe care statul roman il ofera.

 

Sub forma unui venit minim garantat, persoanele singure sau familiile care au venituri scazute, de altfel si pensionarii, au dreptul la o indemnizatie ce asigura suplimentarea financiara pana la un nivel minim admisibil. Exista si cazuri in care unele persoane pot beneficia de un astfel de ajutor de deces, insa are in vedere doar acoperirea unei parti din totalul cheltuielilor.

Daca te intrebi, potrivit legii cu numarul 6/2020, sprijinul financiar pentru deces se acorda in urmatorul fel:

  • Pentru pensionar sau asigurat se ofera 5.429 RON (cu 266 RON mai mult in comparatie cu 5.163 RON care se acordau in 2019)
  • Pentru un membru al familiei sau al celui asigurat, fie al pensionarului se acorda 2.715 RON (133 de RON mai mult in comparatie cu anul 2019 cand se ofereau 2.582 RON)

Totalul oferit se stabileste in functie de venitul net lunar al solicitantului (care se calculeaza ca suma a tuturor veniturilor pe care acea familie sau persoana respectiva le-a realizat in luna anterioara depunerii cererii si includ, pe langa altele, alocatiile si ajutoarele permanente, indemnizatiile, obligatiile de intretinere, asigurarile sociale de stat si asigurarile de somaj).

Trebuie acordata o deosebita atentie la reclamele care afirma ca ofera o inmormantare gratis. In lumea contemporana mai nimic nu se poate obtine fara o plata. Gratuitatea promisa are in spate o sustinere puternica din partea decontarii din ajutorul de inmormantare si nu se urmareste, din partea escrocilor, decat obtinerea unor profituri inseland persoanele aflate in cele mai grele momente ale vietii prin intermediul unor strategii de marketing bine puse la punct.

Daca te intrebi, cererea se depune la platitorii acestui drept de asigurare (la angajator, fie la Casa teritoriala de Pensii). De altfel, documentele necesare sunt urmatoarele:

  • cerere pentru ajutor deces;
  • actul de identitate al celui care solicita acest beneficiu;
  • certificatul de deces atat in copie, cat si in original;
  • documentele care atesta gradul de rudenie (original si copie doar daca se cere);
  • chitanta si factura pentru sicriu, documentele eliberate de firma care ofera serviciile in cauza (acestea au scopul de a dovedi suportarea cheltuielilor);
  • daca este cazul, actul medical vizat sau chiar emis de catre un expert aflat in cadrul medical al asigurarilor sociale care dovedeste boala si data cand a fost descoperita aceasta;
  • nu in ultimul rand, o adeverinta care atesta faptul ca persoana/membrul de familie urmeaza cursuri de invatamant legal daca are intre 18 si 26 ani (daca este cazul).

Perioada corespunzatoare in care este eliberat ajutorul financiar, conform legii, e de trei zile lucratoare de la depunerea cererii. Plata se poate face, in functie de calitatea persoanei, prin intermediul: angajatorului, institutiei care se ocupa cu gestionarea asigurarilor de somaj, fie de casa teritoriala de pensii.

In urma efectuarii platii ajutorului, pe spatele certificatului care confirma decesul, se va mentiona termenul „Achitat”. De altfel, solicitantul nu este nevoit sa fi realizat in trecut un stagiu de cotizare.